Der findes i min optik to slags tidsrøvere: De frivillige og de ufrivillige.

Eksempel:
De frivillige tidsrøvere er sådan noget som Instagram, mobiltelefonen i det hele taget, computerspil, reality-TV og TV-serie-binging. Man kunne også bringe argument for, at mange af nærværende tidsrøvere ikke er helt frivillige, da mange af os har et seriøst problem, når det kommer til eksempelvis mobiltelefonen. Ikke al den tid, vi bruger på den, er et tilvalg – snarere er der tale om fraværet af et aktivt fravalg. Men hvorom alting er, er disse former for tidsrøverier hyggelige (pånær når vi fyldes af misundelse over alle andres perfekte liv på Insta, forstås).

De ufrivillige tidsrøvere er dem, der bare nakker tid fra de sjove ting. Både demovenfor, men også alt det andet – det, der ikke altid kan planlægges. Forleden eftermiddags nåede jeg eksempelvis i løbet af to timer, mens ungerne legede med hver sin kammerat, både at lave frikadeller, male en kommode, bestille en selfieboks til festen i weekenden OG at plukke blommer i haven og lave seks blommetrifli (to til mig og to til hver af vores genboer). Ja, jeg ved godt, at når man taler om kvalitetestid, forventes det, at man nævner tid tilbragt sammen med sine børn, men for en mor, der tilbringer enormt meget kvalitetestid på netop dén måde, betegnes det altså absolut også som lige netop kvalitid, når man kan få nogle hyggelige sysler fra hånden, mens ynglen more sig i baggrunden (Okay, jeg lød gammel lige der, men I forstår, stoler jeg på).
Eksempler på ufrivillige tidsrøvere kunne være ting som rengøring. Eller økonomi. Kedelige ting, de fleste af os ikke nyder, og som samtidig giver anledning til stor utilpashed, hvis det ikke bliver gjort.
Jon og jeg har faktisk ekstra fokus på vores økonomi her på den anden side af sommerferien. Vi har siden flytningen til Køge i februar haft en intention om at få set vores budget efter i sømmene, men det tog os indtil køreturen hjem fra Italien, før vi fik taget os sammen. Overordnet set har vi egentlig totalt styr på det – vi bruger bare for mange penge på mad hver måned. Hvilket irriterer mig grænseløst, da vi på ingen måde er foodier i den Lei Lange’ske husholdning. Og sidst på måneden står jeg altid tilbage og river mig i håret, mens jeg skriger “Hvordan fa’en kan vi have brugt en halv million på mad igen, når vi aldrig får andet end spagetti med freaking kødsovs!?”
Og svaret er jo enkelt – det er fordi, vi er dårlige til at købe ind. Vi køber ind til aftensmad nærmest hver dag i stedet (som de foreskriver i mit yndlingsprogram ‘Luksusfælden’) at lave én stor indkøbsomgang én dag om ugen.
Så det er vi begyndt på nu, hvilket betyder, at vi spiser meget sjovere (jeg køber ind efter tilbud, så i sidste uge fik vi flæskesteg for første gang i eget hus! If that’s not a win …).

Men selve det med at kigge hele budgettet igennem for at finde ud af, om alt spiller, er en af verdens støreste nedture for mig. At undersøge, om overførslerne fra budgetkontoen stadig er tidssvarende. Om man indbetaler nok til pension, om man kunne spare ved at vælge nogle andre forsikringer og sådan noget. Det er så meget ‘Excell-ark’ og så lidt ‘candyfloss’ – og samtidig er jeg pinligt bevidst om, hvor nødvendigt, det er.

Derfor har Alm. Brand iværksat den her kampagne med fokus på, at de er pænt gode til at hjælpe med at få sat skub i den tidsrøver, økonomien kan være, når den fylder for meget (der er virkelig også tid at spare ved kun at købe ind én gang om ugen i stedet for syv, kan jeg afsløre), og det vil de gerne tage sig af. Sådan at deres kunder i stedet kan bruge tiden på at nyde de sidste solskinstimer på stranden eller i Tivoli, male reoler og/eller sylte blommer, spille fodbold med ungerne eller noget helt fjerde, som er meget sjovere … <3

Brug lige to minutter på den her video, hvor børn forklarer, hvad de tror, en tidsrøver er. Jeg vil sgu stille mine unger samme spørgsmål i morgen og se, om de er lige så kreative. 😉
Hvis man vil læse mere om tid, tidsrøvere og hvordan, man kan få mere tid til det, man gerne vil prioritere, kan man klikke på www.almbrand.dk/tid