Facebook-20141110-092553Jon og jeg har allerede købt en del til krapylerne i IKEA. Vi har et legetæppe, de har øffet meget rundt på, en uro, de elsker at gnave i, og så var deres første seng i øvrigt også derfra.
I sidste uge fik jeg en mail fra IKEA omkring deres velgørende tøjdyrskampagne. De tilbød at sende mig en eventyrbog, de har skrevet til formålet, samt nogle af de personager, som medvirker i historien, som de har fået fremstillet som bløde bamser. Det takkede jeg ja til.
Og nu er ungerne måske nok for små til endnu at kunne sætte pris på den pakke, vi modtog, som jeg kan, men jeg er altså ret pjattet med ham Prins Karl! Han er en prins med krone og hele pivtøjet – men hvis man vender vrangen ud på ham, bliver han til en frø som på billedet ovenfor. HVOR FINT ER DET LIGE? 😀

Med udgangspunkt i de mange fine tøjdyr har IKEA hvert år Tøjdyrskampagnen, som den hedder, der sammen med Red Barnet og UNICEF indsamler penge til at give børn rundt omkring i verden, som ellers ikke har mulighed for det, en uddannelse.
Fra 9. november til 3. januar donerer IKEA Foundation 1 Euro, hver gang der bliver solgt en ting fra denne tøjdyrskollektion. Siden kampagnens start for 12 år siden er der indsamlet over en halv milliard kroner, som har givet mere end 11 millioner børn i 46 lande en uddannelse. Det er sgu da også en sjat!

Et andet tiltag, jeg ret godt kan lide, er, at man også kan vælge at købe et tøjdyr og så ved udgangen af butikken donere det i en stor indsamlingskasse. De tøjdyr, der havner der, bliver delt ud til mindre bemidlede børn, som på den måde får en julegave, de måske ellers ikke ville have fået.

Så her fra Vestergade kommer en klar opfordring til at kysse frøen næste gang, I er i IKEA, og på en meget enkel måde være med til at hjælpe nogle børn, som har brug for det. Hvis man selv har børn, kan man altså hjælpe ved at købe et tøjdyr til dem, og hvis man ikke har børn, kan man donere et tøjdyr til et andet barn. Simple as that! 🙂

Hvis man vil, kan man læse mere om kampagnen her.

Indlægget her er lavet i samarbejde med de fine folk bag IKEAs Tøjdyrskampagne.