Indeholder reklame for NIVEA Q10 Plus C.

Sidste uge var lidt af en hård nyser. Jeg var nede at bide i græsset på en måde, jeg ikke har prøvet før. Delvist fysisk, fordi jeg skulle komme mig over at have fået én på sinkadusen af mit badekar og havde nogle fysiske symptomer på den kulilteforgiftning, vi var igennem, og primært psykisk, fordi jeg blev så skide-hamrende forskrækket. Men det er ikke første gang, at jeg får én på hovedet (mestendels i overført betydning, heldigvis. Jeps, her taler jeg i metaforer… ;-)) af livet, så jeg kendte opskriften på at komme tilbage i form igen.
Og det var at sætte mig ned og ikke lave en dyt. Foretage mig så lidt som muligt. Gøre det modsatte af at tænke på noget noget andet. Bare være til stede i alle de grimme tanker om. Jeg tænkte i tre dage og tre nætter. Jeg sov ikke, og jeg havde ingen appetit. Jeg mærkede frygten, angsten, tankerne om, hvor galt, det kunne være gået, og vreden over det kontroltab, man nogle gange har overfor sit eget og ikke mindst sine børns liv, når man ikke selv eksempelvis kan køre servicetjek på sit naturgasfyr, men må overlade den slags til en fremmed, som tydeligvis ikke havde fortjent ens tillid.

Da jeg kunne mærke, at det var nok, rejste jeg mig fra sofaen, gik i bad, tog rent tøj på og gik atter ud i verden. Og nu har jeg det godt. Krapylerne har heldigvis hele tiden været okay, da vi har haft held til ikke at indvie dem i situationens alvor, og Jon er som altid i situationer, hvor verden ryster under mine ben, stærk som en okse. Han er rolig, god, opmærksom og kærlig, og jeg er i denne anledning lige blevet genforelsket i ham for 1.000.000. gang på otte-et-halvt år.

Jeg fik lyst til at lave en lille liste over ting, jeg synes, er gode at gøre, når verden er imod én, og man har brug for at vende den ryggen og overgive sig til sit indre liv i en periode. Det kan være en dag, nogle timer, en uge, nogle måneder. Alt efter om der er tale om et tiff med en veninde, en hjertesorg eller noget, der er (endnu) værre. Disse ting gør jeg hver gang, fordi jeg ved, de hjælper, og det er altså ikke altid i krisesituationer. Mindre kan også kræve den opmærksomhed og det fokus.
Når der er ro udenom, er det lettere at rette blikket imod kaosset indeni. Synes jeg.

Her kommer de:
1. Ryd op i hjemmet. I hvert fald i det rum, du er i, så der er hyggeligt at være. Sæt puderne pænt i sofaen, sæt de beskidte tallerkner i opvaskemaskinen, tag eventuelt en tur med støvsugeren, men kun i aller-yderste nødstilfælde.

2. Undgå spejle. Det handler om det indre lige nu, og ikke det ydre. Og er man vant til at se sig selv med sminke og fresh curls, kan det flytte fokus på en dum måde, hvis man pludselig begynder at forholde sig til sine bumser på hagen og rande under øjnene.

3. Det eneste tidspunkt, man bør se sig i spejlet, er når man børster tænder. Og her kan man med fordel benytte øjenkontakten med sig selv til at være lidt ekstra blid. Vær ikke kritisk og forhold dig ikke til dit udseende, men bare til den krop og det hoved, som indeholder alle de følelser. Hovedet kan så meget andet end at lave trutmund, og det er dejligt, omend det nogle gange gør ondt. Rens huden morgen og aften og husk din daglige hudrutine med serum, ansigtscreme og øjencreme. Det hører med til vejen mod mental bedring, at du har det så godt, som du nu kan, fysisk. Den sidste uge kunne jeg ikke overskue at gå i bad eller løbe ture i skoven, men jeg synes, det var rart om aftenen at rense dagen af og give mig selv en massage i det ansigt, som havde haft bekymringskrøllede bryn og nedadvendte mundviger det meste af dagen.
4. Køb godt ind. Eller få en ven til det. Sørg for, at der er mad i skabene, og min erfaring siger faktisk, at frisk frugt og farverige grøntsager nogle gange er bedre en chips og chokolade. Altså, man behøver vel ikke vælge … Men det er godt for sjælen og følelsen af at gøre noget godt for sig selv også at spise noget, man ved er godt for én. Det synes jeg i hvert fald.

5. Gå i seng. Følg døgnets rytme. Selvom man ikke kan sove, er det en god idé at ligge i sin seng om natten i mørke. Det er efter min bedste overbevisning ikke klogt at bruge natten på at se TV eller scrolle memes. Når kroppen ikke får det, den skal bruge, kan hovedet heller ikke hele. Det hele hænger sammen. Og i værste tilfælde ender man ud med et jetlag efter sin slumre-periode.

6. Log af. Sluk mobiltelefonen og dræb alt internet, der ikke styrer Netflix, HBO, ViaPlay og så videre. Det dummeste, der kan ske, når man ligger der og har ondt af sig selv en tirsdag eftermiddag med en halv plade Marabou i mundvigen, er et billede af sin ekskæreste nye fling i bastskørt og kokosnødder på Bahamas eller en reminder om de arrangementer, man burde have deltaget i, men ikke kan overskue.

Og husk, det skal nok gå. <3