Jeg er ærligt talt stadig en lille smule knust. Fordi jeg i går var tvunget til at tage afsked med den Ford Kuga, jeg havde lånt af Ford i Køge. Tre dage fik vi sammen, men der er altså ingen hastighedsbegrænsning på kærlighedens motorvej.
Jeg kan så forstå, at jeg ikke er den eneste om at elske sådan én, da jeg, efter at være blevet spottet i bilen her de seneste dage, har stiftet bekendtskab med ganske mange, som enten netop har bestilt eller overvejer at købe netop en Ford Kuga.

Men jeg fik ikke lov at beholde “min” Kuga. Grunden til, at vores forhold blev opløst, er, at netop dén bil, jeg kørte rundt i, fra i dag, søndag, kan lånes ganske gratis hos Ford i Køge af alle mulige andre end mig. Det kan lignende biler (altså andre Ford Kuga’er) ligeledes i alle andre Ford-forhandlere landet over, og jeg vil anbefale, at man inviterer sådan en Kuga på en date. Ford Kuga er en hybridbil, og hybrid er altså noget ret særligt, og det ér ikke engang det eneste fine ved bilen.

En Ford Kuga kører altså på både benzin og strøm. Hvis man har under 56 kilometer på arbejde, kan man køre ganske grønt til og fra job hele ugen, hvis man har mulighed for at lade op på jobbet. Man behøver ikke en opladestander på sin arbejdsplads, man kan bare sætte stikket i stikkontakten, ganske enkelt. Bilen kommer nemlig med et opladekapel, der kan gå i stikket i væggen i garagen eller ind gennem et køkkenvindue. Knasme kækt! Man skal dog også lige have sin ladestander derhjemme (man kan ikke klare sig kun med almindelig stikkontakt).
Når man løber tør for el, oplader bilen løbende lidt via kinetisk energi, men ellers slår den over på benzinmotor på de lange ture. The best of both worlds.

Noget andet, jeg sætter pris på i Kuga’en er, at motoren ikke siger en lyd. Det tog mig faktisk en rum tid at forlade parkeringspladsen foran Bjarne Nielsen Ford i torsdags, da jeg hentede bilen, fordi jeg sad og ventede på at høre motoren spinde, da jeg havde trykket på de rigtige knapper, men der kom ikke en lyd. Efter at have siddet lidt og trykket på forskellige ting, kom jeg i tanke om at prøve at trykke på speederen, og det virkede så. 🙂 Tænk, nogle gange bliver tingene sgu for enkle! Jeg trykkede således på speederen og kørte direkte til Als, hvor jeg besøgte min far, der ligeledes var imponeret over min automobilmæssige opgradering – hvor midlertidig, den nu end var.

Men apropos lyd er anlægget i Kuga’en Bang og Olufsen! Perfekt sound, hvis man, som jeg, holder af at være lidt af en motor mouth, mens man cruiser! Og så er der også en lille plade under radioen, hvor man kan opbevare ting. Hvis man nu eksempelvis lægger sin telefon der, oplader den automatisk. Intet kabel nødvendigt. Og så har bilen selvfølgelig parkeringsassistent, hvilket er noget af det, jeg savner allermest i den bil, vi tøffer rundt i herhjemme, som er af ældre årgang. Og så er der andre lækre detaljer som elektronisk opbremsning, skiltegenkendelse og blindspotinfo, som viser det i sidespejlet, hvis der befinder sig en bil i ens blinde vinkel. Sådan en bil giver en virkelig dejlig følelse af sikkerhed, og jeg kan pludselig godt forestille mig, at alle biler en dag bliver ganske førerløse. En Ford Kuga Plug-in Hybrid kan erhverves for 270.000 kr., og man kan læse lidt mere om bilen her.

Den fine Ford Kuga Plug-in Hybrid kan testes ganske gratis hos Bjarne Nielsen Ford landet over i dag og alle mulige andre dage. Hos Ford i Køge kan man i øvrigt gratis hente Kuga’en kl. 17 på alle hverdage og have den resten af dagen, så man kan køre en tur på landet med familien, spise en is på havnen, invitere en date på skovtur, eller hvad man nu har lyst til, uden bagkant. Så putter man bare nøglen i postkassen hos Bjarne NielsenFord, når man kommer retur om aftenen. Jeg elsker det koncept 🙂

Jeg vil anbefale, at man futter forbi Bjarne Nielsen Ford og får en prøvetur. Alle biler sprittes grundigt af efter brug, så man ikke behøver bekymre sig om sin sundhedsmæssige sikkerhed i forhold til corona (læs mere om det her).
Vil man have en lidt længere anmeldelse af bilen (fra folk, der virkelig ved, hvad de taler om og ikke bare er entusiastiske lægmænd som jeg), kan man med fordel klikke lige her.